Verslag 2017 Franse Cols

9-Daagse reis naar de Franse Cols.

Dit was een reis geboekt bij Motortours.eu. Wij, Dirk en Corine, Peter en mijzelf (Jacq) zijn met zijn vieren op pad gegaan. Het doel was bekend. Dirk en Peter zijn een aantal jaren terug daar ook geweest. Toen heeft Peter daar een ongeluk gehad en hij wilde daar nog eens heen. ‘s Morgens om 7uur zijn we vertrokken vanaf Macdonalds Hoorn voor een rit naar Dijon. Dit was het startpunt van de tour. Vlakbij een Novotel wat qua voorzieningen goed en duur was maar met een matig ontbijt. Maar we gingen vol goede moed op weg naar de eerste koffiestop Nederweert Na de Koffie begon het te miezeren. Corine had haar regenpak aangehouden maar dat heeft niet geholpen. Later werd het droog en hebben we geen regen meer gehad. Op advies van Arnold hebben we de goedkope tankstations van Luxemburg vermeden omdat het daar altijd druk is en de wachttijd lang. Om een lang verhaal kort te maken Voor de lunch had iedereen zelf wat meegenomen dus dat kon op een picknickplek langs de route. Na nog een koffiestop bij een tankstation en tanken waren we rond 18.00uur bij het Novotel. 

Dag 2 Van Dijon naar Allemont 

Op tijd vertrokken na een tegenvallend ontbijt. Hele mooie rit met al snel een koffiestop in leuk plaatsje met een mooi terras en charmante bediening. Daar zijn we te lang blijven zitten. Daarna langs mooie doorgaande wegen en af en toe een bergje tot 1326mtr. De 2e stop was in een mooi oud dorpje Daar was een restaurant waarvan de eigenaar alleen was maar het zou 20 min. duren dan konden we eten Achteraf waren we pas na twee uur weer op pad. Maar het eten was goed, zelfs Dirk vond het lekker. Na Tanken en File door Grenoble heen wat ook veel tijd kostte waren we rond 19.45 in ons hotel. 

Dag 3: Naar de Col du Glandon-de I’Iseran en de Croix de Fer
 
Na het ontbijt op weg. Alleen begon ik niet zo goed. Ik start mijn navigatie op Route niet goed geladen, eruit gehaald en weer op nieuw geladen nog niet goed. Toen ben ik verder op de route rol gaan rijden. Met Dirk voorop zijn we toen op pad gegaan. Eerst naar de Col Duglandon (1924 m) langs een dam met een groot stuwmeer.
Op de top was een parkeerplaats die niet erg groot was Zodat we even moesten passen en meten voordat we onze motor konden neerzetten We hebben daar nog even ronde gekeken en zijn toen via steile slingerweggetjes weer verder gegaan Toen op naar de 2e Col de la Madeleine (2000m) Daar was het tijd voor een kopje koffie. Het weer was daar zo helder we konden zelfs de Mont Blanc zien. Op pad naar de volgende Col. De Col I’Iseran (2270m) waar we onderweg mooie panorama’s hadden op de top was niet zoveel. Een beetje Kaal. We zijn ook door diverse wintersportplaatsen gegaan met veel terrassen. Waaronder Val d’isere Toen langs Aussois naar de Col de la croix de Fer (2067m) en via mooie stuurweggetjes weer terug naar het hotel. 


Dag 4: Naar de Col d’Izoard en het meer van Serre Poncon 

Na weer een goed ontbijt met pindakaas en hageltjes zijn we weer op pad gegaan. Dit keer naar de Col d’Izoard en het meer van Serre Poncon Ik reed voorop en al bij de 2e afslag verkeerd. Mooi rijden langs een doorgaande slingerweg tot een afsluiting. Tunnel afgesloten. Wat nu de weg verder gevolgd en liep dood in een wintersportplaatsje. Ik had onderweg wel een bordje zien staan met Recource erop maar verder geen acht op geslagen. Toen we terug reden werd duidelijk wat er met dat bord bedoeld werd. Ik zag onder mij auto’s rijden. Wij moesten via een klein weggetje langs het meer rijden om weer op de route te komen. Daarna hebben we lekker gereden. De 1e koffiestop was gelijk een goede. We kregen een grote kop cappuccino en stuk taart wat zo groot was dat we eigenlijk geen lunch meer nodig hadden. Maar we hebben even goed geluncht in een restaurant met echt frans eten wat in de route werd aanbevolen We zijn toen via de Col de Moissiere (1573m), Col de Parqeutout (1382), en De Col d’ornon weer terug naar het hotel gegaan. We werden nog gewaarschuwd voor een uitholling overdwars die niet opviel. Die was er inderdaad. Maar het is goed gegaan. Weer een mooie dag dus. 

Dag 5: Naar de Gorges van de Vercors 

Vanmorgen weer een strakblauwe lucht dus wordt het weer een mooie dag, waarschijnlijk wel warm ook weer een mooie route waarvan we een gedeelte dubbel hebben gereden door een weg afsluiting. We gingen langs laffry over de Route Napoleon. Daar zou een standbeeld van Napoleon staan maar die hebben we gemist. Op een gegeven moment reden we door een kloof (Georges de la Bourne) onder de rotswanden door die ongeveer 600 meter hoog waren 
Daarna voor de inwendige mens gestopt bij een Boulanger om wat te eten ook konden we daar tanken voor weinig geld tanken (1,299). Daarna reden we langs Pont en Royans. Daar zijn huizen gebouwd waarvan de erkers boven de rivier hangen. en langs St Nazaire en Royans daar was een mooi aquaduct met een aardig aantal bogen. Vervolgens reden we over een hooggelegen weg langs De Combe de laval met wanden van wel 600meter diep. Na de Col de la Machine hadden we een mooie snelle afdaling. Verder gegaan naar St Eulalie door de Petit Goulets (smalle tunneltjes) en na Echevis gestopt voor een paar Foto’s en een filmpje. Daar zagen we beneden de weg waar we een tijdje terug zijn langs gegaan. Op de terugweg zijn we weer een stuk langs de heen route gegaan. En weer op tijd in het hotel voor een aperitief en het diner Een minpuntje bij een kruising twijfelde ik welke kant we op moesten. Stoppen en dan aan de verkeerde kant afstappen. Dus motor op zijn kant en verkeer geblokkeerd. Verder niets, motor opgetild en naar een veilige plek gebracht. Dit kostte alleen een spiegel kap die niet meer te krijgen is. Die moet ik dus restaureren. 

Dag 6: Naar de Col Du Calibier en Sestriere. 

Vandaag gaan we weer over hoge bergpassen. Het advies was om dit met mooi weer te doen. Dat was geen probleem want we hadden weer een mooie dag met volop zon. We begonnen met de Col du lautaret (2058m) Vorige rit gingen we rechtdoor maar nu buigen we af naar de Col du Galibier 2645m) weg werd wel smaller en we reden aardig omhoog. Als je op de top naar beneden keek naast de weg dan klopte dit ook wel. Na de top via smalle slingerwegen weer naar beneden. In Valloire kwamen we nog een wielrenner van stro tegen in een mooie bocht met restaurant. Daar zijn we dus even gestopt voor het uitzicht en de koffie. Daarna op weg naar de Col du Telegraphe (1566m) en vervolgens de Col du Mont Cenis (2083 m) waar je een mooi uitzicht op de omringend bergen. Bij de afdaling gingen we langs het grootste stuwmeer van Italië. Hier was het asfalt in goede conditie zodat we heerlijk sturend naar beneden Uiteindelijk kwamen we via de Col du Mongenevre (1854m) weer in Frankrijk terug. Toen kwamen we bij Briacon een oud vestingstadje waar we zijn gestopt We hebben onze motoren bij de stadspoort geparkeerd en zijn toen even in de oude stad gaan kijken. Wat bijzonder was dat in het midden van de straat stroomde een klein riviertje genaamd de Grande Cargouille.Na verloop van tijd zijn we weer opgestapt. Alleen misten Peter en ik Dirk en Corinne. Dus bij de eerste beste gelegenheid zijn we gekeerd om te kijken waar ze bleven. Toen kwamen ze e alweer aan. Wat bleek nou Dirk moest bij het oprijden van de weg stoppen voor een auto. Hij verloor zijn evenwicht maar met de hulp van Corine bleef hij nog net staan. Dit kost tijd. Na dit gebeuren zijn we weer via de Col du Lautaret naar het hotel gegaan. 
Dag 7: Naar de L’Alpe d’Huez en / Chamrousse 

We namen de kortste weg naar de Alpe d’Huez . Dit was een klein smal weggetje langs Villard Reculas We reden hoog boven het dal van de Romanche met uitzicht op Bourg d’Oisans en langs de finishplaats van de tour. Dirk wilde hier nog wat foto’s maken maar dat ging niet omdat er een markt was. Na de Alpe d’Huez gingen we langs een klein smal weggetje met slecht asfalt naar de Col du Sarenne (1999m) door een deel van de bergen waar geen toeristen komen We reden langs smalle wegen en door kleine dorpjes waar je niemand zag. Daar zagen we nog een kudde schapen die door een grote witte hond werden bewaakt. We zijn toen nog een keer via de officiële route naar boven gegaan maar de plaquette die er zou zijn hebben we niet meer gevonden. Rond 14.00uur waren we weer in het hotel. Dirk en Ik hebben nog de extra route gereden. Dit ging via een smal kleine weg naar de Col du Luitel(1262m). Aan het einde van dit weggetje gingen we rechtsaf op het Circuit de Chamrousse Dit betekent Circuit rondje en niet Race Baan Wij zijn er aardig snel overheen gegaan. Dit kon ook want het was een brede asfaltbaan. Later kwamen we erachter dat er meer mensen zijn die er gebruik van maken. Want de volgende dag was er een wedstrijd met toer en racewagens op deze plek. Ze stonden nu allemaal in paddocks langs de kant van de weg. Rond 17.00 uur waren we weer terug in het hotel voor ons laatste diner 
Dag 8: Terug naar Dijon
 
Via de Col du Glandon gaan we weer op weg naar Dijon. Daarna over de Col de Frene (950m) door het park National des Bauges richting Seyssel Een oud stadje met een mooie oude brug over de Rhone. Daar hebben we bij een Boulanger onze luchstop gehouden. Oyonnax en de Barrage de Vouglans door het boerenland verder gegaan. In StJean de Losne zijn we de Saone overgestoken en doorgereden naar Dijon. Daar kwamen we weer rond 17.00 uur aan. ‘s Avonds hebben we niet in het Novotel gegeten maar in een soort burger King waar je van alles kon krijgen naar eigen smaak. 

Dag 9: Terug naar huis 

Hier kan ik kort over zijn we gingen via route nationaal terug totdat we op de tolvrije wegen kwamen. Dit ging bijzonder goed weinig verkeer en mooi weer Het viel wel op toen we bij Luxemburg kwamen. Bij de goedkope tankstations was geen mens. Dus erg rustig 


Share by: