2018 Lake district

Reis naar het Lake district in Engeland.

Reis gemaakt van 5 tot en met 12 september 2018 door leden. Wie waren er mee: Jan Honing Jan Ditz, Peter Groote, en Jacq Baas.

Dag 1, Naar de Boot

We begonnen met koffiedrinken bij Jan H. Het regende toen ik naar hem toe ging, dat was dus een goed vooruit zicht voor deze reis. Toen we wilden starten bleek dat ik mijn sleutel in het contact had laten staan dus was mijn accu bijna leeg, maar na een duwtje van Jan D. kon ik weer op pad. We gingen op weg in een dikke regen bui maar bij Beverwijk was het weer droog dus de pakken uit en op weg naar IJmuiden. Motoren op de boot gezet en vastgezet met spanbanden die we bij de intake kregen. Toen onze hut opgezocht waar we met 4 man zouden slapen dat bleek geen goed idee te zijn. De hutten zijn nogal krap voor 3 personen en Jan H. We hebben er dus een bij geboekt. Avonds lekker gegeten en nachts onrustig geslapen en vroeg er uit omdat het bij het ontbijt erg druk zou zijn.

Dag 2, Op weg naar Windermere

Na het ontbijt nog een paar uurtjes gerelaxt voordat we in New Castle waren. Na de douane de linkerkant van de weg opgezocht zijn we door New Castle gereden . De route ging via Northumberland, het Kielder Forrestpark ,een stukje Schotland en Carlisle naar Windermere in het Lake district.
Onderweg stopten we bij een Inn wat er erg gesloten uitzag. Dat klopte ook want hij was pas om 12.00 uur open en wij waren er 11.45 uur. De navigatie van Jan was van slag maar nadat hij hem opnieuw had ingeladen gingen we weer op pad. We reden langs de voorkant van het restaurant en daar stond de deur open. Dus was hij inmiddels open gegaan. Ik bestelde een broodje ham kaas vanaf de menukaart. Dit bleek een baguette te zijn met ham en kaas en een koolsalade en een portie patat. Veel meer dan ik had gedacht, maar het was wel lekker. Rond zes uur kwamen we aan in Windermere. Jan wist nog dat de motoren aan de achterzijde van de B&B konden parkeren. Jan ging via de keuken naar binnen om ons aan te melden en verwachte daar bij een bekende te zijn. Dit was niet het geval. De B&B was overgenomen door een andere mevrouw met een leuke dochter. Die dochter hebben we daarna niet meer gezien. Dus Jan H. was naar binnen gegaan door de achter deur. De twee dames zijn zich lam geschrokken toen frêle gestalte van Jan H. zomaar voor hen stond. Maar dat werd snel door Jan uitgelegd. Daarna konden we naar onze kamers. Peter en ik op een tweepersoons kamer met een ruime douche en toilet en Jan en Jan op een driepersoons kamer met een krappe douche en toilet. Na het opfrissen (Jan kwam bij ons douchen omdat hun douche erg krap was) zijn we naar de pub gegaan om wat te drinken en te eten .

Dag 3

Na een Engels ontbijt met wat aanpassingen gingen we op pad. Langs leuke slingerwegen naar de 1e stop een Inn van 1496 op de Kirkstone Pass. Daar vertelde Jan H. dat we terug hier ook weer langs gaan, maar dan via de Strugle een bochtige met een steile helling van 25% Daarna een route via Keswick naar de Honnister Pass ook 25 % en de Newland Pass naar de Whinlatter Pass.

Deze Whinlatter Pas hebben we dus niet gezien.

Na we even rond hadden gekeken gingen we weer verder totdat de weg afgesloten was. De ronde van Brittannië kwam langs dus mochten wij er niet door. Hierdoor hebben we een leuke pas gemist .Via een omleiding kwamen we weer op de route en weer bij een wegafsluiting door die ronde. Het zou 10 minuten duren maar het werd 3 kwartier. We hebben de hele politiemacht van het dal zien langs komen en eindelijk kwamen de renners langs. Eindelijk kwamen we bij onze lunchstop aan. Na een sandwich en wat drinken zijn we weer doorgegaan. Ook kwamen we weer bij wegwerkzaamheden aan waar we ’s morgens onder begeleiding langs gingen. Nu moesten we het met een stoplicht doen. Verder hebben we bij de eerste stopplaats nog iets gedronken voordat we langs de steile helling weer naar ons logeer adres gingen. Na het opfrissen weer de stad in nu naar een Italiaans restaurant wat ook lekker was .

Dag 4, Naar Schotland

De vooruitzichten waren niet zo goed. Regen, en dat klopte ook alleen was het een miezerregen. Je werd er niet echt nat van maar het was wel vervelend. Jan had er een mooie route uit gezet. We reden in het begin een stuk langs de heen route via The Strugle en de Kirkstone Pass binnendoor langs Carlisle naar de Scotisch borders. In het begin wel mistig waardoor weinig uitzicht maar dat werd later beter.

Hele mooie omgeving wat als het zonnig was geweest nog leuker zou zijn. We kwamen er wel achter dat er weinig mensen wonen maar wel veel schapen zijn. Het gevolg daarvan is dat er weinig terrassen en cafés zijn.

Maar uiteindelijk kwamen we bij een museum waar dus een café achter zat maar dat zag je niet vanaf de weg . Daar hebben we genoten van eigen gebakken taart met koffie. Na deze culinaire verrassing zijn we weer op de motor gestapt. Toen werd het weer ook beter zodat we zonder regenpakken konden rijden.

Na leuke rit over smalle tourwegen waren we weer rond 18.00 uur in Windermere.

‘s Avonds weer op pad naar een restaurant Dit keer belanden we bij een Chinees. Hij had een dagmenu wat heel goed smaakte. Dus dat was goed voor elkaar.

Dag 5, Naar de Yorkshire Dales

De dag begon slecht regen en nog eens regen. Maar na een uurtje was het droog, dus toch de regen pakken maar aan en op pad. Eerst nog even tanken en toen gingen we op weg. Het eerste gedeelte ging goed maar toen we afgeslagen waren naar de Yorkshire Dales werd het weer minder.

Het begon te miezeren en daarna volop te regenen en te waaien. Dit werd zo erg dat we besloten hebben terug te gaan. Toen we echter bij de afslag kwamen was het weer droog. Wat nu? Toch maar doorgaan. We hebben wel een stukje afgesneden maar dat mocht de pret niet drukken. We gingen er weer voor. Toen even gestopt voor de Lunch. En onder het genot van een zonnetje weer verder gegaan. Na een tijdje dreigde er weer regen dus de pakken maar weer aan.

De rit was mooi met korte bochten en afdalingen en door hele verlaten gebieden met hier en daar een verlaten woning . We gingen door dunbevolkte gebieden met veel schapen. De terug route ging via de mooie a686 .

We wilden een bakkie doen bij het hoogste restaurant van Schotland, het Hardside Top Café alleen dat was afgebrand dus daar konden we niets meer drinken. De weilanden waren heel veel afgebakend met stenen muurtjes. Uiteindelijk gestopt voor de broodnodige cafeïne bij een restaurant langs de weg. Daarna via bekende wegen weer terug naar Windermere. Voor het avondeten zijn we weer een keer naar de pub gegaan.

Dag 6, Naar de Hardknott Pass

Dit was een korte route met veel spectaculaire stukjes. Er zitten hellingen in van 33% . Dit is wel een schitterende ervaring om dit met de motor te doen. Vol goede moed gingen we op pad. Eerst over een ander Pass om een beetje gevoel te krijgen hoe het moet. Daar na over de steilste Pass van Schotland. De Hardknott Pass, dit ging voorspoedig. Je moest er wel omdenken dat je op toeren bleef anders gaat het fout, want als je stil valt kom je bijna niet meer weg. Daarna koffie drinken in het Hardknott café. met een lekker stukje taart.

We zijn toen weer verder gegaan langs wegen die afgebakend waren met stenen muurtjes, dat vond Jan D. wel prettig want dan kon je niet van de weg afraken. Na een aantal km’s langs en over heuvels en door bossen werd het tijd voor de lunch.

Na de lunch verder gegaan maar door een foutje in de route gingen we helemaal verkeerd, Maar toen heeft Jan H. ons via de gewone weg weer naar ons slaapadres gebracht. Gelijk onze motoren weer af getankt want de volgende dag moesten we weer op weg naar de boot. We waren net op tijd thuis want toen begon het weer te regenen. ‘s Avonds zijn we weer naar de chinees gegaan voor het dag menu wat ons goed bevallen was.

Dag 7, Op weg naar de Boot.

Het was redelijk weer met op een gegeven moment een zonnetje erbij. Wij moesten wel doorrijden want we moesten wel op tijd inchecken. Rond de middag reden we langs een eettent die reclame maakte voor Fish en chips, daar zijn we toen gestopt om dit culinair genoegen mee te maken. Dus voor allemaal Fish en chips besteld en opgegeten. Daarna naar de boot om in te checken. Daar hebben we ook weer een hut bijgeboekt om dezelfde reden als de heenreis. ‘s Avonds weer naar het restaurant voor een goed diner en daarna nog even naar bar voor een borrel en toen weer plat. De volgende morgen na een goed ontbijt weer op pad naar huis. Na een afsluitende koffieronde bij mij thuis was onze trip teneinde .