2019 Verslag vakantie Peter en Anneke Visser

Reis verslag van Anneke en Peter Visser door Europa met de Harley.

Dag 1: 23/8 naar Korbach, afstand binnendoor 401 km.

Mooi weer tijdens de rit en een aantal malen gestopt om de horeca en Shell te sponseren. Vooral de laatste 125 km naar Korbach mooie stuur wegen met goed asfalt.

Dag 2: 24/8 naar Feughtwangen, Afstand binnendoor 395 km.

‘s Morgens bij vertrek meteen mooi weer. Nu de eerste 100 km mooie wegen met heuvelachtig landschap en goed wegdek. Aantal malen gestopt voor mooie uitzichten en om onszelf te voorzien van brandstof. Het hotel lag aan het marktplein en we konden buiten eten.

Dag 3: 25/8 naar Sterzing in Italië. Afstand binnendoor 396 km

Vanmorgen weer redelijk op tijd vertrokken (09.00 uur, het is tenslotte vakantie en geen aangenomen werk) en richting Oostenrijk en Italië. Na Feughtwangen een beetje landelijke omgeving tot bijna aan de grens en daarna mooie bergen met overal goed asfalt. Klein stukje door Innsbruck waar de temperatuur op 28 graden stond. Richting Italië werd het wel frisser en kregen we bochtige wegen wat heerlijk was om te sturen.

‘s Avonds daar een klein buitje en gewoon fris.

Dag 4: 26/8 naar Sottomarina, afstand 335 km binnendoor.

Het eerste gedeelte van de reis vandaag beetje saai qua landschap en het erg druk was met verkeer door Bolzano heen. Hierna mooiere wegen en ook het landschap werd beter alsmede de temperatuur, 33 graden. In Italië is als er geen flitspalen staan 50 km 70 rijden en waar 70 km staat richting de 90. Het hotel wat we geboekt hadden lag aan de Adriatische Zee. Toen we bij het hotel aan kwamen waren we behoorlijk warm, dus heerlijk naar het strand en het water in.

Dag 5: 27/8 naar San Marino, afstand 216 km via mooie wegen.

Vanmorgen meteen al warm (28 graden). Veel landelijke wegen langs fruittuinen. Wel velen malen bordjes met hobbels op de weg en die waarschuwing was terecht. Ik moest goed uit kijken voor de hobbels om voor Anneke het achterop zitten leuk te houden. Om 13.00 uur al bij het hotel en na een koude douche zijn we met de taxi naar het oude stadje gegaan. Om te lopen was het wel niet veel kilometers maar het hoogte verschil was te groot en werd ons afgeraden. De oude stad was leuk om te bekijken, veel winkeltjes met toch vaak de zelfde dingen maar wel de moeite waard.

Dag 6: 28/8 naar Montesilvano 268 km weer via binnenwegen en langs de kust.

Bij de eerste stop voor benzine en wat drinken was de pomphoudster wat op haar teentjes getrapt omdat ikzelf wilde tanken en niet door haar laten doen, wat een meer prijs betekent. Het weer was echter te mooi om ons humeur door haar te laten bederven en dan ook vriendelijk gezwaaid dat we weer weg reden. Temperatuur gaat naar 34 graden en op advies van Anneke hebben we het laatste stukje snelweg genomen. Zo waren we om 14.00 uur bij het hotel en konden we heerlijk zonnen aan het strand en zwemmen in de zee. We hebben tenslotte vakantie.

Dag 7: 29/8 naar Bari voor de boot naar Patras (Griekenland) 348 km.

Het was meteen bij vertrek al behoorlijk warm en de wegen waren matig tot slecht. (gaten en brede scheuren) Dus wat meer keer

stoppen om wat te drinken. Voor de middag stop een leuk tentje gevonden om pizza te eten en flink water te drinken. De temperatuur was inmiddels naar 34,5 graden gegaan. Op diverse plaatsen langs de weg kon je tegen een vergoeding stijve ledenmaten laten masseren. Na even zoeken waar we het terrein op konden waren we om 15.45 uur bij de terminal voor vertrek met de boot en konden we onze tickets afhalen. Rustig de tijd om even wat te drinken en met andere motor rijders te praten. Om 16.45 uur de boot op, motor vast zetten en naar onze hut. Klein kamertje maar alles was er. ‘s Avonds lekker gegeten en om 21.30 uur ging het licht uit.

Dag 8: 30/8 Naar Athene 225 km via de snelweg/tolwegen

In Griekenland is er 2 uur verschil tussen zomer en wintertijd dus een verschil van 1 uur bij ons. ‘s Morgens een heerlijk ontbijtje en uit gebreid koffie gedronken de tassen maar weer ingepakt. Om 13.00 uur van de boot (16.30 uur gevaren) en vanwege de warmte de snelste route genomen naar Athene. Na 2,45 uur rijden bij Athene aan gekomen en dan is het heerlijk als je navigatie hebt. Zes/zeven rijen dik naast elkaar en tussen door nog al die scooters maar toch zonder problemen bij het hotel aan gekomen. Mooi luxe hotel en ‘s avonds heerlijk buiten gegeten met uitzicht op de verlichte Acropolis.

Dag 9: 31/8 Rustdag en Athene verkennen. Op tijd uit bed (07.30 uur) en dan eerst de spieren los maken bij de fitness met nog even zwemmen. Wel daarna uit gebreid ontbijten (zoveel lekkers). Lopend (300 m) naar de Acropolis waar ook een opstap plaats was voor een hip/hop rondrit. Veel gezien deze dag en vooral de Acropolis is bijzonder.

Je moet wel je fantasie gebruiken om te kunnen denken hoe dit vroeger allemaal gegaan is en gemaakt werd. ‘s Avonds weer heerlijk op het dakterras gegeten en dan die verlichte Acropolis is wel bijzonder.

Dag 10: 1/9 Naar Neoi Poroi 459 km

Om Athene uit te komen eerst nog wat kleine weggetjes en toen een stukje snelweg om op gang te komen. Het was zondag dus lekker rustig op de wegen. Kwaliteit van het asfalt was beter als Zuid Italië .Temperatuur was nog steeds boven de 30 graden. De omgeving waar we door reden was mooi en afwisselend. Om 15.45 uur bij het hotel, mooie grote studio voor ons. Lekker naar het strand aan de overkant van het hotel en een beetje bij kleuren. ‘s Avonds nog gewandeld op de strand boulevard.

Dag 11: 2/9 Naar Kassandra op het schiereiland Kalandra 255 km

Vanmorgen meteen al weer een temperatuurtje (26 graden) en eerst 50 km snelweg en daarna lekker binnen door. Onder Thessaloniki door met mooie wegen met veel groen in de omgeving en heerlijke bochten. Rond 14.30 uur bij het hotel aan zee en daarna lekker zwemmen en zonnen. Het is tenslotte vakantie.

Dag 12: 3/9 Naar Kavala 226 km.

Via de enige hoofdweg Kalandra weer verlaten en via kleine wegen de kust bij Stavros op gezocht. Het gedeelte wat we hadden gereden vanmorgen was schitterend groen met veel stukken bos. Het laatste stuk alleen maar langs de kust en zoals de kustlijn loopt gaat ook de weg, veel bochten maar goed asfalt. Ditmaal een hotel met 5 sterren wat te merken was. De ligstoelen en de parasol stonden al op ons te wachten en dan een koel drankje erbij is het echt vakantie.

Dag 13: 4/9 naar Ohrid in Noord Macedonië 458 km

Vanmorgen op tijd vertrokken omdat we toch wel wat kilometers voor de wielen hebben met een grensovergang. In het begin veel kleine weggetjes. De tijd ging wel door maar de km schoten niet erg op .Na 100 km kregen we wat bredere wegen en konden we wat vlotter rijden en passeerden we om 12.30 uur de grens. Na ook de douane van Noord Macedonië te hebben gehad (half uur) reden we richting Bitola. Tot aan Ohrid schitterend gereden met mooie natuur en prachtige wegen. We hadden een uur extra omdat Noord Macedonië de zelfde tijd heeft als bij ons. Rond 17.00 uur bij het hotel voor 2 overnachtingen. Morgen een rustdag.

Dag 14: 5/9 Rustdag geen kilometers

Vanmorgen om 10.00 uur een taxi naar de haven van Ohrid genomen voor een boottocht/excursie over het meer van Ohrid. Mooi weer, zonnetje en niet te veel wind. Op een aantal plaatsen was het water zo helder dat je bijna 10 meter diep kon kijken en iedereen aan boord even moest zwemmen in dat heldere water. De lunch in het nationaal park Galicia genomen waar we muziek tijdens het eten aan tafel kregen. Heerlijk gewandeld en daarna weer richting de haven gevaren en om 17.00 uur de taxi naar het hotel. ‘s Avonds nog een stuk langs het meer gewandeld om het eten wat te laten zakken.

Dag 15: 6/9 Naar Donja Plavnica(Virpazar) in Montenegro aan het meer van Shkodër via Albanië. 328 km

Vanaf Ohrid weer via schitterende wegen en omgeving naar de grens met Albanië. Wat is het dan toch heerlijk om zo te kunnen motorrijden. De grensovergang duurde bijna 3 kwartier, je moet je geduld bewaren. In Albanië veel snelheid controles maar de wegen waren goed. Het is een goedkoop land, een cappuccino met een glas water voor € 1,-- en eten voor € 5,-- dat kom je niet veel meer tegen. Het is geen schoon land in de dorpen. Wanneer de container die aan de weg staat vol is en nog niet wordt opgehaald kieperen ze deze weer leeg en kan je hem weer vullen!!! De grens met Montenegro duurde ook weer een half uur maar we waren toch om 16.00 uur bij ons hotel. Een groot hotel van 90 kamers waar alleen de twee suites waren bezet. Door ons en nog een stel uit Kroatië. Je kon zien dat het hotel met alles flink was opgezet, echt een groot zwembad met vroeger de mogelijkheid om te varen op het meer van Shkodër maar nu niet meer Eigenlijk vergane glorie. De foto’s op booking.com gaven een heel florissanter beeld van het geheel.

Dag 16: 7/9 Naar Kotor/Dobrota, afstand 92 km

Rond half negen op de motor en richting de baai van Kotor via hele kleine binnen wegen. Na een uur begint het wat te onweren en rijden we behoorlijk berg op. Begint nu ook een beetje te regenen en wat zullen we regen kleding aan of niet. Als agrariër heb je verstand van het weer en dat geld natuurlijk ook voor in de bergen!! Dus valt wel mee, regenkleding hoeft niet aan. Als we bovenin zijn gaat het echt regenen, ja met emmers te gelijk komt het van boven. Gelukkig zijn we weer aan het dalen maar het geultje langs de bergwand kan lang niet het water verwerken. Grote stromen water met takjes en stenen komen met de waterstroom op de weg. Het is billen knijpen. Rustig blijven rijden, niet te hard willen zakken en de remmen voorzichtig gebruiken met een engeltje op onze schouders. Dat we beneden waren begon het ook minder te regenen en hebben bij een bushokje onze droge binnenvoering uit de koffers gehaald! Het was onder tussen ook flink kouder geworden (12 graden). Wat verderop bij een hotel wat natte spullen om gewisseld en koffie gedronken om bij te warmen. De regen was over, het zonnetje kwam er weer bij en de temperatuur ging ook meteen omhoog. Vlak voor Kotor veel file maar met de motor valt dat dan weer reuze mee. Om 13.30 uur bij ons hotel aan gekomen en meteen fietsen gehuurd. Na een lekkere warme douche en schone kleren aan op de fiets naar de binnen stad van Kotor. Hier vind je nog de oude stad van vroeger met een stads muur maar ook nog stenen trappen die helemaal naar boven op de berg gaan waar ook het kasteel te vinden is. Mooi om dit allemaal te zien. Na voldoende winkeltjes te hebben gezien en een terrasje te hebben gepakt rond de baai van Kotor gefietst. Deze baai heeft een open verbinding met de Adriatische Zee. Cruise schepen komen dan ook tot in de baai en gaan de passagiers met kleine bootjes aan wal. Heerlijk een paar uurtjes gefietst en ‘s avonds lekker gegeten was het toch weer uiteindelijk een mooie dag.

Dag 17: 8/9 Naar Makarska in Kroatië 254 km

Na een flink uit gebreid ontbijt weer vertrokken richting Kroatië. Echter na 20 minuten rijden weg blokkade. Wielerwedstrijd en duurde tot 12 uur. Overleg over de dan te volgen route. We wilden rond de baai rijden en dan vlak langs de zee blijven. Dat ging dus nu niet. Dwars door de bergen zag Anneke niet zo erg zitten gezien de ervaring van de vorige dag, maar volgens mij zaten er nou geen buien aan de lucht. Toch stukje terug gereden en bij een tankstation gevraagd naar de mogelijkheden.

Die was namelijk een overtocht met de boot vanuit Tuna met de Kamenarie ferry .Uiteindelijk maakte het qua tijd niet eens zo veel uit en de kosten een motor en twee passagiers €2.00 viel ook mee. Via mooie wegen naar de grens met Kroatië en daar wat collega-motorrijders gesproken uit Corsica. Zij wilden richting Hongarije. Richting Dubrovnik reden we vrij hoog en hadden dan ook dat we er waren een schitterend uitzicht op de stad. Vooral het oude gedeelte met de muur er helemaal omheen. Een aantal jaren terug hebben we de oude stad toen ook bezocht en dat was zeer de moeite waard. Na nog twee grens controles met Bosnië-Herzegovina die vlot verliepen in Makarska aan gekomen en ons hotel lag aan de haven. ‘s Avonds daar nog gewandeld. Makarska is behoorlijk toeristisch en ook vertrekken er boten naar diverse eilanden.

Dag 18: 9/9 Bezoek eiland Brac met de motor 142 km

We hadden eerst in ons hoofd om het eiland te verkennen op de fiets maar dat werd ons behoorlijk afgeraden vanwege toch wel de hoogte verschillen. En dan op fietsen die niet elektrisch ondersteuning geven was geen goed idee. Wat kleine vissersplaatsjes bezocht en de inwendige mens verwend (vis). Daarna volgens kenners een van de mooiste stranden bezocht bij het plaatsje Bol. Het wordt de Hoorn van Brac genoemd. Door de ondiepte van het water daar en de helderheid met de zon erop kreeg het water een zeer aparte kleur. Bij het woord strand denken wij aan zand, hier was alleen kleine kiezel steentjes te vinden. Om 17.30 uur weer met de boot naar Makarska (overtocht 1 uur) en de motor weer binnen gezet. ‘s Avonds in het plaatsje gegeten en nog na genieten van de dag.

Dag 19: 10/9 Naar Selce ook aan de kust in Kroatië 438 km

De temperatuur is er ‘s morgens al meteen weer bij met 24 graden. Rijden richting Split en Zadar. Bij Zadar, na het tanken, was de Garmin de weg kwijt. Na een tijdje frutselen en opnieuw weer inladen kwam de goede richting weer tevoorschijn. De meeste kilometers langs de kust of dicht tegen de kust aan gereden. Hele goede wegen met fraaie uit zichten. Om 16.30 uur bij ons hotel en heerlijk in de Adriatische Zee gezwommen en daarna nog even zonnen. ‘s Avonds met een mensen uit Denenmarken lekker gegeten en de problematiek van de wereld door genomen.

Dag 20: 11/9 Naar Oostenrijk via Slovenië 327 km de plaats Bad Sankt

Op tijd vertrokken omdat we in Slovenië de grotten van Postanje wilden bezoeken. Volgens kennissen moest dit echt de moeite waard zijn. Vanuit Selce waren we in 3 uur tijd in Postanje (grens overgang bijna 1 uur) en te laat voor de rondgang van 11.00 uur. Dus maar even uit gebreid koffie gedronken en wat gewandeld. Om 12.00 uur de rondleiding met een taal kastje om de nek zodat we alles in het Nederlands hoorde. Het was zeker de moeite waard om zo’n stuk onder grond te zijn (100m) en al die verschillende druipsteen vormen zien. Om 14.30 uur weer op de motor om de reis voort te zetten maar we hadden wel besloten gezien de tijd eerst een stukje snelweg te nemen. De laatste 100 km weer binnen door en dan is Oostenrijk heerlijk om te rijden. Mooie wegen met bossen en ver gezichten en lekker klimmen en draaien. Het hotel was van alle gemakken voorzien dus lekker zwemmen en bijwarmen in de sauna. Het eten was op z`n Oostenrijks, flinke schnitzels en heerlijke wijn.

Dag 21: 12/9 Naar Scharding ook in Oostenrijk 285 km

Het was wel zonnig maar evengoed voelde het fris aan (1200m) dus de binnen voering van de jassen er maar in gedaan. Weer mooi gereden en een aantal malen gestopt om van het uit zicht te genieten. Het plaatsje Scharding is een beetje historisch en ligt aan de rivier de Inn. Ons hotel had al diverse malen water overlast gehad wat ze buiten op de muur met het jaartal en de hoogte hadden aan gestreept. Ook dit hotel had de nodige relax voorzieningen.

Dag 22: 13/9 (vrijdag) Naar Bad Mergentheim 406 km

Rond 08.45 uur weer op de motor met goed weer en mooie wegen. Rond de grotere plaatsen wel behoorlijk drukker. (vanwege de vrijdag?) Onder de middag even een soepje gedaan want de ervaring leert als je een flinke maaltijd neemt onder de middag je daarna een beetje in kachelt. Rond 15.30 uur bij ons hotel wat in alles een beetje minder was. Maar ja je kan niet altijd zes gooien. ‘s Avonds daar nog mooi gewandeld in het park.

Dag 23: 14/9 Naar Gummersbach 338 km

Weer rond dezelfde tijd als gister vertrokken en rijden over goede wegen. Landelijk met veel heuvels en dalen met af en toe een stad met mooie gebouwen. Temperatuur rond de 20 graden met af en toe de zon. Ons hotel ligt in het plaatsje zelf en kunnen we na het eten nog een flinke wandeling maken. Overdag zitten we alleen maar en de biertjes moeten toch weer weg gewerkt worden.

Dag 24: 15/9 Naar Oostwoud 368 km

De bedoeling is om tot huis aan toe een beetje binnen door te rijden. Tot aan Essen gaat het redelijk goed, daarna alleen maar stoplichten. Schiet niet op. Gestopt en een andere route erin gezet. Over de snelweg naar huis maar niet racen is de afspraak. In de omgeving van Utrecht nog wat gegeten en daarna op huis aan. Om 15.00 uur waren we weer thuis en hebben veel gezien en mooie reis gehad.

Dit is het reis verslag van Anneke en Peter Visser door Europa waarin we de volgende landen zijn door gereden, Duitsland, Oostenrijk, Italië, San Marino, Griekenland, Noord Macedonië, Albanië, Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Kroatië, Slovenië, Oostenrijk, Duitsland en weer terug in Nederland.