Verslag The East 2017

The East" door Fred en Sandra

Als je een motorvakantie plant in oktober richting het oosten weet je dat het weer tegen kan zitten. Maar dit werd niet alleen een motorvakantie waar we mooie tripjes zouden maken, maar waar we ook steden en bijzondere plekken gaan bekijken. 

Het weer in Boedapest zag er wel goed uit. Waarschijnlijk omdat het qua ligging een stuk zuidelijker ligt en ook een stukje gunstiger is qua klimaat. Naarmate de vakantie dichterbij kwam zijn we steeds meer en intensiever naar de weersverwachtingen gaan kijken en de weergoden lieten ons een beetje in de steek. En dan vooral het gedeelte net boven de grens Oostenrijk/Duitsland (de Alpenroute), dus hebben wij op het laatste moment besloten om met de autotrein van Düsseldorf naar Wenen te gaan. Dan zet je gewoon de motor op zaterdagavond om 08:00 uur op de trein en rijd je terwijl je lekker aan de koffie zit en later lekker gaat slapen de volgende morgen in Wenen uitgerust de trein weer af. Alleen het "gewoon" oprijden viel een beetje tegen. Wij moesten naar het onderdek en het bovendek had men zo laag staan dat ik maximaal 5 á 10 centimeter ruimte boven mijn windscherm vrij had (zie het filmpje hieronder.



Het oprijden van de trein

Klik in naast gelegen plaatje om filmpje te bekijken


Dus snel de helm af (met de camera er bovenop) en met het gezicht plat op de tank de trein op gereden. Dan lopen naar je slaapcoupe en om 21:00 uur vertrokken we eindelijk. Wij hadden een 6 persoonscoupé geboekt, maar gelukkig waren wij de enigen dus hadden de hele coupe voor onszelf, dachten we! Totdat we om 3.00 uur ‘s nachts bruut werden wakker gemaakt! Ik persoonlijk lag heel diep te slapen en had dus niets gemerkt dat de trein was gestopt en er mensen waren ingestapt en blijkbaar ook een plaatsje hadden in "onze" coupe. Die mensen voelde zich duidelijk schuldig dat ze ons moesten storen en maakten de gebaren dat ze wel op zoek gingen naar een lege coupe. Maar na enkele minuten kwamen ze toch weer terug (nu samen met de conducteur) om hun plaatsje te claimen. Die mensen konden er niets aan doen, maar wel heel vervelend zo midden in de nacht. 

Verwachte aankomt in Wenen was 8:10 uur omdat de reis inclusief ontbijt was de wekker om 07:30 uur gezet en met twee uur vertraging kwamen we aan in Wenen. Twee dagen om Wenen te verkennen was voor ons genoeg, wij zijn geen museum mensen en dan is twee dagen echt voldoende. De volgende stop was Boedapest waar we vijf dagen zouden verblijven. Boedapest is echt een mooie stad met veel historische gebouwen. Het mooiste wat wij daar gezien hebben zijn de "Simply Sunday Market", wandelen op de bogen van de brug en (de lastig te vinden) train grave yard. Maar ook het parlementsgebouw en de vele paleizen en kerken zijn erg mooi. Kortom Boedapest is zeker de moeite waard en in oktober nog heel mooi weer een echte aanrader.


Vrsic pas

Klik in naast gelegen plaatje om filmpje te bekijken


Ons volgende doel was Plitvička Jezera National Park in Kroatië. Wij hebben hier twee dagen voor uitgetrokken om ons doel te bereiken. En hoewel beide landen oude Oostblok landen zijn, vonden wij dat Oostblok gevoel op het platteland van Hongarije sterker dan in Kroatië. Hongarije is wat somberder om doorheen te rijden dan Kroatië. Bij de grens tussen de twee landen werden de papieren uitvoerig gecontroleerd en beide landen kennen geen euro, dus in Hongarije nog snel onze laatste Forinten aan benzine uitgegeven. Het National park Plitvička is echt heel mooi en hoewel wij erg laat waren in het seizoen nog altijd redelijk veel volk. Dit is echt de mooiste periode om dit park aan te doen omdat de vele bomen met hun herfstkleuren spectaculair zijn en zomers kan je hier over de koppen lopen (en daar kan ik niet zo goed tegen). De volgende dag zijn we richting Krk (geen spelfout) gereden. Ons doel in Krk was Hotel Haludovo in het plaatsje Malinska. Dit enorme hotel complex staat jaren leeg en verlaten aan de kust, bizar om te zien. Door de jaren heen is alles gesloopt en is het eigenlijk iets te ver verpaupert om van die mooie foto's te schieten zoals je die kan vinden op het internet. Na Krk richting Slovenië we wilden nog een overnachting doen in Kroatië natuurlijk ook weer onze Kuna's opmaken. 


Plitvicka park

Klik in naast gelegen plaatje om filmpje te bekijken


Na een zeer bijzonder mooie rit kwamen we uiteindelijk uit in het plaatsje Cabar in het noorden van Kroatië. Dit is werkelijk een mooi stukje Kroatië. Hier hadden wij voor het eerst dat het vinden van een slaapplekje wel zeer moeilijk zou worden. Tripadvisor had helemaal geen suggesties voor een hotel, echt in de wijde omgeving helemaal niets!! Gelukkig vond ik iets via google maps en op de bonnefooi daar maar heen gereden en zo kwamen we bij een aardig gezin, een simpel appartementje. Hier was ook een hele kleine grensovergang naar Slovenië en ook weer de laatste vreemde geld (Kuna's) aan benzine opgemaakt. Ik kon in deze landen niet met de "On route" kaarten rijden, dus heb ik de navigatie altijd op snelwegen vermijden gehouden en dat werkte echt fantastisch ook in Slovenië. De rijdagen waren zonder uitzondering bijzonder. In Slovenië was het doel het Triglavski Narodni Park. In dit park vindt je watervallen, kloven om in te wandelen en de Vrsic-pas, deze pas is niet bijzonder hoog maar wel heel mooi om te rijden met zijn vijftig haarspeld bochten. Hier zouden we drie overnachtingen blijven en al deze mooie plekjes bezoeken. Na het wandelen van een kloof (zo'n drie uur lopen) bezoeken van de waterval, zijn we de laatste dag op doorreis naar Oostenrijk door de Vrsic-pas gereden, maar hier bleek ons gebrekkige kennis van de Sloveense taal die ons dwong om twee uurtjes naast de motor koffie te drinken, men was namelijk bezig bij een van de laatste bochten. De uitvoerder daar nam het niet licht op dat wij daar zomaar aan kwamen rijden, dus opstandig foto's maken van mijn kenteken en dreigen om de politie te bellen. Het werk zou tot vijf uur duren en helemaal terug rijden duurde minimaal drie uur. Dus ons koffiepotje erbij gepakt en onszelf makkelijk gemaakt, maar zo rond vijf uur werd het toch wel kouder dus waren we blij dat we weer verder konden. Zo'n tien minuten later waren we bij het pension. Ook weer een simpel maar schoon pension voor 55 euro per nacht, niet slecht. 

We hadden nog drie dagen om in Wenen te komen, zo'n 380 kilometers verderop. Dus in Oostenrijk kon ik wel weer "On route" rijden en zo de mooiste routes in Noord-Oost Oostenrijk rijden en rustig aan. De laatste dag kregen we voor de tweede dag in onze vakantie regen en dat drukte de pret behoorlijk, want het waaide daarbij nogal hard en zo werd het een gure dag (en dus maar zo min mogelijk op de scooter). Om half acht kon de motor weer op de trein en om negen uur vertrokken we. Dit keer een volle zes persoonscoupé en onder Sandra’s zitting stond een warmte bron die niet uit kon en omdat ieder bed bezet was kon ze geen ander bed regelen en het gangpad stond ook vol. Dus halverwege die nacht werd Sandra onwel door de warmte en heeft die nacht niet geslapen (moeten overwegen toch maar volgende keer een twee persoonscoupé te nemen). 

Zaterdag 28 oktober waren we om vier uur thuis van een geslaagde vakantie met maar twee dagen slecht weer.

En nu? Motor poetsen klaar maken voor de afsluitingsrit om daarna winter klaar te maken. In de winter periode weer leuke plannen maken voor 2018.

Wij zien jullie op 12 november, tot dan.

Fred en Sandra

Share by: